کارتن مواد غذایی

استاندارد بسته بندی ورق کارتن و کارتن برای مصارف عمومی نخستین بار در سال ۱۳۴۵ در ایران تدوین و منتشر شد. البته این استاندارد بر اساس پیشنهاد های دریافتی و در گذر زمان بار ها مورد تجدید نظر قرار گرفت.

در نهایت طی اجلاس کمیتهٔ ملی استاندارد بسته بندی در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید. امروزه همین استاندارد به عنوان استاندارد ملی ایران شناخته می شود که استاندارد کارتن مواد غذایی هم باید بر اساس همان تعریف و تولید شود.

هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها، روش های آزمون، نمونه برداری ورق کارتن و همین طور کارتن برای بسته بندی محصولات مختلف از جمله کارتن مواد غذایی است. البته این استاندارد عموما برای ورق کارتن و کارتن تهیه شده از ورق، برای بسته بندی محصولاتی کاربرد دارد که جرمشان تا ۴۰ کیلو گرم است.

بر اساس این استاندارد، کارتن عبارت است از گنجایه ای توخالی که از ورق کارتن تهیه شده و برای محافظت از کالا طی حمل ونقل، از محل تولید تا مصرف استفاده می شود. کارتن بر اساس کالایی که داخل آن قرار می گیرد، و همین طور شرایط حمل ونقل، ابعاد و اشکال مختلفی دارد.

از انواع عادی، دایکاتی و تلسکوپی کارتن، برای تولید کارتن مواد غذایی استفاده می شود. ورق کارتن هم انواع مختلفی دارد، از جمله سه لایه و پنج لایه و هفت لایه، که بسته به مورد مصرف، برای تولید کارتن مناسب برای مواد غذایی از آن ها استفاده می شود.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.